Saya Memang Bukan Budak Agama, Tapi Saya Mahu beragama

budak agama

budak agama | Isolate
by ~cimengizem

 

Mujahadah. Entah anda setuju atau tidak. Tapi ada kebenarannya. Realiti kehidupan adalah perlu survive diri sendiri. Jgn harap org lain ubah kita. Tapi kitalah yang ubah diri kita sendiri.

Cumanya, beza orang yang ada asas tarbiyyah agama (dari sekolah agama) dengan tidak; andai seseorang yang ada asas agama kemudian berubah jadi individu yang teruk, suatu hari kerana asas agama itu jugalah yg akan bawa dia pulang ke pangkal jalan. credit : – Muhammad Rusydi -

Saya Memang Bukan Budak Agama

Ya. Saya bukan budak agama, bukan sekolah aliran agama. Saya akuinya. Jadi, saya setuju pada pendapat saudara Muhammad Rusydi kita itu. Sebenarnya, jika di sekolah aliran biasa, mujahadah itu AMAT diperlukan. Amat-amat.

Saya tak tahu apa yang ada di sekolah agama, tapi nama pun sekolah agama, tentulah ISLAM 24 jam diamalkan, secara sukarela atau terpaksa! Saya tahu tu, dan kalian-kalian juga perlu akuinya.

Tidaklah saya nak kata sekolah biasa itu teruk atau sekular. Tidak.

Pengalaman saya, sekolah biasa di tempat saya agak bagus dari segi pengurusan Islamnya. Lagi-lagi, semuanya orang Melayu 100%. Kalau dah Melayu, tentunya Islam, terkejut KING KONG la kalau ada Melayu yang bukan Islam kat sekolah tu kan. :)

Saya pula sebagai seorang pelajar sekolah biasa dari tadika hingga tamat Tingkatan 5, amat merasai perbezaannya. Lagi-lagi bila bergaul dengan budak-budak sekolah agama di dalam laman sosial (FB).

Rasa macam : “Rendah dirinya aku, ilmu agama aku cetek, dia melangit ke angkasa”

Serius. Kadang-kadang, bila saya lihat cara mereka-mereka berstatus, berkomen-komen, berdebat ilmiah, berkongsi ilmu. Rasa jahilnya diri. Depa ni hebat sungguh la! Ilmu depa la. Tanpa ilmu, siapalah kita kan.

Sebab tu saya pandang tinggi pada budak-budak sekolah agama ni. Kalau dah bersekolah agama, tentulah beragama kan. Tentu! Tentu sekali. Jadi, saya tabiklah dengan ilmu yang ada pada mereka-mereka ini. (Jangan lokek kongsi ilmu, tahu? )

Jadi, tak perlu diraguilah bahawa sekolah agama akan mentarbiyyah dan meng’islah’kan mereka menjadi insan yang terbaik. Jika mereka sesat dari pangkal jalan sekalipun, dengan ilmu yang dimiliki, mudah benarlah mereka kembali semula ke pangkal jalan. Tidak syak lagi, ilmu itu cahaya kepada hati.

Seperti yang saya tuliskan tadi, saya dari masuk menimba ilmu di tadika hinggalah tamat Tingkatan 5, saya tidak merasai seperti mana pelajar-pelajar sekolah agama rasainya. Saya dan mereka, berlainan sekali.

Dahulu, kalau nak dicerita kejahilan dan kedangkalan ilmu agama saya, amat teruk sekali.

Pada umur saya 15 tahun, saya masih belum menutup aurat. Belum. Tapi, pada masa itu, mak saya amat tegas soal itu. Jika saya mahu keluar dari rumah, dia akan suruh pakai tudung.

Jadi, saya ikutkan saja. Namun, walaupun saya tahu perempuan Muslim wajib pakai tudung (tutup aurat), tapi saya tak mengerti sepenuhnya sebab kita wajib bertudung. Tak mengerti sepenuhnya, semasa itu.

Jika saya keluar berdekatan rumah pula, saya langsung free hair saja. Semasa itu juga, solat juga tak terjaga, walaupun ada juga solat tapi selalunya tidak penuh.

Mak dan ayah selalu mengingatkan semasa waktu solat. Kadang-kadang, solat berjemaah. Tahap kefahaman Islam saya hampir zero walaupun ada mak ayah mengajar serba serbi dirumah, dan guru agama mengajar basic di sekolah.

Jahil sungguh bila mengenangkan waktu kegelapan dahulu. 18-15 = 4 tahun lepas.

Saya rasa, saya mula berubah apabila masuk program Al-Falah iaitu Kem Bina Insan. Saya ada mencatatkan tentang program tu di blog saya. Baca : Saya kini sukarelawan Al-Falah!

Ya. Program selama 4 malam 3 hari tu sedikit sebanyak telah mengubah saya menjadi insan yang sedar akan kepentingan agama dalam hidup.

Daripada tidak solat penuh, saya mula berusaha penuhkan solat lima waktu. Itulah antara perubahan besar yang saya dapat dari program itu.

Sesungguhnya saya bersyukur dipilih ALLAH untuk menerima hidayah pada waktu itu, pada akhir usia 15 tahun waktu itu, saya mula buat perubahan diri, selangkah demi selangkah.

Dan pada awal umur 17 tahun, saya sudah pun menutup aurat sepenuhnya. Solat lima waktu penuh. Yang sepatutnya menjadi wajib sejak akhil baligh pada umur 13 tahun lagi, saya sudah lakukannya, tanpa syak wasangka lagi.

Sepenuh hati saya rela. Bukan mudah untuk melangkah sehingga ke tahap itu, Ya. Bukan semudah kata-kata.

Sekali lagi saya ulang, saya bukanlah budak agama, bukan pelajar sekolah aliran agama, dari kecil hingga besar, saya tidak terdedah sepenuhnya dengan baris-baris ayat agama.

Ilmu agama saya sangat-sangat dangkal. Seperti contoh, saya tak faham apa itu itu fardhu ain, apa itu fardhu kifayah, dan tak tahu apa perbezaan antara keduanya.

Ya. Ustaz Ustazah ada mengajar di sekolah. Tapi, mereka mengajar hanya berdasarkan buku teks tanpa kefahaman yang tak lebih dari sekadar hanya untuk lulus peperiksaan, jadi saya agak gagal untuk memahaminya.

Saya Memang Bukan Budak Agama

Saya Memang Bukan Budak Agama | Muhamad Rusydi Photo Art’s

Sehinggalah usia saya sedikit dewasa dan pemikiran saya agak matang, 16 tahun.

Saya mulakan perubahan diri. Mahu mengorak langkah menjadi insan yang terbaik.

Ya. Budak sekolah biasa ini memang bukan budak sekolah agama, tapi dia pasakkan dalam hati bahawa dia mahu menjadi seorang yang beragama!

Ya. Beragama.

Jadi, sekarang. Saya sedar. yang banyak mentarbiyyah saya menjadi seperti sekarang ialah bermula dengan lagu-lagu nasyid berunsur ketuhanan. Saya banyak belajar dari lagu-lagu tersebut.

Lirik-liriknya, saya dalami sepenuhnya dan saya temui banyak barisan lirik yang  membuka hati saya untuk terus mencintai Islam dan mencintai diri yang sudah beragama Islam sejak dari azali lagi ini.

Setelah itu, saya juga banyak belajar dari internet. Laman-laman sosial yang memaparkan ilmu-ilmu agama.

Saya baca, dan dari masa ke semasa, saya menapis ilmu-ilmu itu dan akhirnya hanya ilmu yang benar saja yang saya ambil dan jadikan sebagai panduan hidup.

Saya tak nafikan. Lagu-lagu nasyid dan lambakan ilmu di alam maya lah yang telah membawa saya kepada permulaan penghijrahan diri menjadi hamba-NYA yang lebih baik dari yang sebelumnya.

Dan faktor-faktor yang lain juga seperti keadaan sekeliling iaitu mak yang selalu beli buku-buku dan cd-cd agama. Ayah yang selalu ajak solat berjemaah, kakak yang beragama juga menjadi salah satu inspirasi untuk mengubah diri, ustazah-ustazah di sekolah yang banyak melakukan program keagamaan dan pelbagai lagi faktor yang lain.

Sesungguhnya, saya bersyukur, saya seperti sekarang.

Saya selalu berpegang dengan baris lirik lagu dari Devotees yang berbunyi “Jika kau rebah, jika kau kalah. Bersaksilah rahmat-NYA akan terserlah”.

Dan saya yakin bahawa setiap kali saya rebah menghadapi hidup, akan ada suatu hikmah yang mengiringinya.Meskipun saya masih lagi bertatih dan selalu tersungkur rebah.

Selagi saya ada kekuatan iman, saya akan terus berusaha untuk menjadi hamba-NYA yang lebih baik. Dari selangkah ke selangkah. Saya cuba.

 Dan yakin juga dengan keajaiban hadis dari Rasulullah S.A.W ini yang berbunyi:

Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan padanya, maka Allah akan memberikan kefahaman kepada dirinya dalam agama.” [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Subhanallah. Saya bersyukur. Meskipun saya bukanlah pelajar agama, tapi saya mahu beragama. Dan telah ALLAH tunaikan sebaik saja saya mula berusaha untuk mencapainya. Maha Suci ALLAH.

budak agama

*****

Artikel ini adalah dikongsikan oleh Nur Syazwina Nasarudin Follow (penulis di Blog | FB Twitter ) Semoga memberi manfaat kepada pembaca – pembaca semua. Jazakallah =)

.

 

EarthSecret

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 1,560 other subscribers

Comments

  1. nadiah says

    alhamdulillah…semoga kita semua istiqamah…sy juga bukan daripada sekolah agama. dulu ms f1 ada je peluang masuk sek agama, tp sy yg sombong..xnk masuk…syukur alhamdulillah ms f4 sy ditakdirkan masuk ke sklh asrama. time tu lah sy kenal dgn smbhyg jemaah, berzikir, bgun awal utk subuh, dgr ceramah dsb..sedikit sebanyak telah m’bntu membentuk diri ini…apa pun, syukur Alhamdulillah….

  2. Farahin says

    Assalamu’alaikum.
    T’sentuh baca artikel ni.
    Sama mcm sy jgk.
    Sekolah biasa.
    Keinginan nak masuk sekolah agama cuma dtg masa nak habis form5.
    Agak t’lambat, tapi lepas zaman sekolah dan masuk universiti, sy cuba belajar agama melalui pembacaan dekat internet dan buku-buku agama.
    In shaa Allah sedang mencuba mnjadi hambaNya..

  3. syuhada says

    Allhamdulillah,,amat berguna bagi diri saya yang juga bukan budak agama tetapi amat2 inginkan agama dalam hidup ini. Saya amat setuju dengan apa yang ada dalam artikel ini kerana sedikit sebanyak terjadi pada diri saya. jazakumullahukhairan kathira.^_^

  4. bunga says

    sekurang-kurangnya walaupun dia kurang agama, ibu bapa dan kakaknya memberi dorongan dan tunjuk ajar yang sepatutnya..lagi perit kalau dua2 dorongan itu tiada pada saya. Dan saya sendiri hanya mencari melalui buku2 ilmiah dan youtube. :’(
    Dan Alhamdulillah saya sedang berubah sedikit demi sedikit walau nmpak seperti tidak mendapat sokongan.

    • says

      Alhamdulillah.. keep it up, semoga awak terus kuat. Bila hati kita terdapat niat untuk berubah itu, tandanya Allah masih sayangkan kita dan mahu kita kembali kepadanya..

      Keep it up sis =)

  5. Fiza says

    Saya melalui pengalaman yang hampir sama.Syukur Allah beri kesedaran dalam hati ini supaya berubah ke jalan kebaikan.Saya tidak bersekolah agama tapi saya mahu mendalami lebih lagi tentang agama.

    • says

      Alhamdulillah.. Bertuahnya awak.. semoga awak dan kita semua lebih istiqamah dalam terus berusaha mendekatiNYA..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *