Itu Jodoh Terbaik? Lupakan Saja

Jodoh merupakan topik kegemaran untuk setiap orang, baik yang masih single ataupun yang sudah berpasangan, mahupun yang sudah berkahwin.

Dan topik ini juga digemari di semua peringkat umur dan kategori, dari budak berhingus, budak tadika, budak sekolah rendah, budak sekolah menengah, pelajar kolej, mahasiswa universiti, kakitangan pekerja awam dan swasta, pak haji, mak haji, dan lain-lain.

jodoh

jodoh | soulmate by ~bombastic-muse (devianart)

Kita selalu dengar bahawa ; jodoh, rezeki, ajal dan maut di tangan Tuhan. Dan selalu jugak kita akan dengar orang akan menjawab ; memanglah di tangan Tuhan, tapi kita perlu usaha mencari jugak.

Disebabkan konsep ‘perlu usaha mencari’ inilah, maka ramai yang berlumba-lumba mencari jodoh untuk diri sendiri.

Apatah lagi zaman ni zaman facebook, zaman di mana orang berlumba-lumba mahu menulis di status tentang mesranya hubungan mereka dan pasangan mereka.

Bagi para muda mudi pulak, jika masih tiada pasangan atau couple, maka itu adalah sesuatu yang tidak cool.

Zaman ini jika anda masih belum punya pasangan, maka anda dikira kolot, dan akan dilabel dengan pelbagai gelaran ; anak mak, ustaz, konon baik, bajet alim dan sebagainya. Oh, saya selalu dilabel sebegitu.

Saya selalu bertanya kepada rakan-rakan yang sudah bercouple, adakah pasangan mereka merupakan jodoh terbaik buat mereka?

Baca artikel ini selengkapnya…

An Awesomeness of the Comfort Zone

 comfort zone

stepping out of a comfort zone by ~lucid-state ( devianart )

Assalamu’alaikum.

In this post, I’m going to share my opinions about comfort zone which I believe everyone has their own. So do I. But there are certain times where we feel like we should get out of this comfort zone in order to improve ourselves in becoming someone better than before. Seems understandable, right? Whatever it is, you should know yourself when and where is your comfort zone will be.

I believe that you guys feel like you had a certain times where you feel safe and secure, right? For example, when you passed your exam with flying colours, you feel like : “Oh, this is great!” and automatically you will decrease your effort to study harder for the next semester like I did. Huhu. I felt guilty for myself. This is bad. (I talked about this as I’m waiting for my exam result which will come out soon – unknown date actually). Honestly, I felt like when I’m home, I feel secure, yes, I’m in the comfort zone. As I know that I have my family members besides me always and always.

However, do you know that it is not okay to always being comfortable in that comfort zone that we created ourselves? Hoho. Why? Let’s look it from the a few perspectives.

Baca artikel ini selengkapnya…

Hikmah

friends by iamkimji (devianart)

friends by iamkimji (devianart)

“sesungguhnya, bersama kesulitan ada kemudahan” (al-insyirah : 6)

Apabila, ada orang datang mengadu pada kita tentang masalah dia, pelbagai cara kita boleh kata. lama mana pun kita sanggup tadah telinga. seluas luasnya kita berlapang dada. nasihat, saranan, kata kata, cukup lengkap boleh kita hulur.

Tapi, bila tiba masa kita, kita tak berupaya hatta pujuk diri sendiri. orang yang melihat akan banyak berkata, tabahlah, kuatlah, bangkitlah, tapi sungguh takkan sama dengan apa yang kita rasa.

Serius. takkan sama.

Mungkin kita boleh tipu mereka dengan senyuman yang pahitnya hanya kita tahu. mungkin boleh kita sorok, padahal air mata dah tak upaya nak keluar lagi, mungkin boleh kita palsukan dengan kata kata,

takpe, aku okay. terima kasih ye” padahal hati dah koyak rabak, sepi dan mungkin dah takde dalam diri.

Masa tu, kita akan lebih banyak diam. fikir balik. reflek diri.

Kenapa aku diuji? kenapa, AKU?

Baca artikel ini selengkapnya…

Tertawalah Dengan Kesalahan Diri Sendiri

kesalahan

kesalahan | laugh by glamz (devianart)

Pernahkah kita mengalami hari yang malang?

Apa yang terjadi sama sekali berbeza jauh dengan yang kita rencanakan. Kita sudah sangat hati-hati menyiapkan presentation yang sempurna hingga larut malam.

Tapi oleh kerana kita terlambat bangun, laptop rosak, tiada elektrik. Kita terlewat masuk kuliah atau pejabat. Tersilap masuk dewan kuliah yang lain. Bahkan presentation yang dibuat sempurna kita tertinggal di rumah. Dapat marah pula dari bos / pensyarah.

Perfect day for crying.

Apa yang kita akan lakukan pada akhirnya? Menangis? Marah? Memberontak?

Pasti. Dah tu apa yang akan terjadi seterusnya?

Selain daripada kita akan merasa menjadi makhluk paling menderita di dunia. Tidak ada yang peduli dengan kita. Lonely

Kalau mahu marah, boleh. Mahu menangis, boleh. Mahu memberontak juga, boleh. Tapi tidak boleh lama-lama ye. Segeralah berwudhu dan perbanyak istighfar. Senyum dan tertawalah.

Baca artikel ini selengkapnya…

Soulmate : To Meet is To Be

best friends by Chebi (devianart)

best friends by Chebi (devianart)

“Everyone dreams of finding their soulmate. It’s a universal quest.

All over the world millions of people are looking for their true love, their amore thier ame soeur, that one special person with whom they will spend the rest of their life.

And I’m no different.

Except it doesn’t happen for everyone. Some people spend their whole life looking and never find that person.

It’s the luck of the draw.

If, by some miracle, you’re lucky enough to meet the ONE, whatever you do, don’t let them go.

Because you don’t get another shot at it. Soulmates aren’t like buses there’s not going to be another one along in a minute.

That’s why they’re called, “THE ONE”.” 

 ― Alexandra PotterYou’re The One That I Dont Want

Have you ever think of someone who you predict or maybe hope to be your soulmate? I did.

Once. But at this particular age, which I felt like I’m quite young with these matters, I believe I’m not ready at all to even talk in deep about this.

It is true that thinking of marriage sometimes makes us felt happy, thinking that we have meet the right one.

But do we?

Baca artikel ini selengkapnya…