Tak Habis – Habis Jaga Imej untuk Mendapat Perhatian Orang Lain

tumblr_m2xxagVn1p1qeemuho1_500

kita semua pasti pernah merasa harus menjaga imej atau penampilan diri, padahal keadaan tersebut tidak menuntut kita untuk berbuat demikian.

Perasaan ini biasanya muncul kerana kita malu untuk menjadi diri sendiri.

Lantas ia mendorong diri untuk menjadi seorang yang bukan diri sendiri. Semuanya dilakonkan untuk menimbulkan kesan yang dapat mengundang perhatian dan pujian orang lain.

Ini bermakna saat itu kita bukanlah diri kita yang sebenarnya. Kita adalah orang lain.

Kita malu tampil dengan apa yang ada pada diri sendiri. Sehingga harus menjadi orang lain dan berperanan menjadi orang yang bukan diri kita sendiri.

Kalau seandainya kita memang harus menjaga diri, tidak terlalu asing dan kekok dalam bergaul, itu tidak mengapa.

Selama bergaul dengan orang yang berlainan jantina dengan kita, bolehlah kita berhati – hati dan menjaga imej diri demi menjaga kehormatan diri.

Baca artikel ini selengkapnya…

Bahagia : Tips Untuk Suami Isteri Hidup Bahagia

bahagia

bahagia

Sesungguhnya dalam melayari bahtera hidup bersama pasangan, banyak perkara perlu dipelajari bagi mencari kematangan dan kebahagiaan.

Ini beberapa tips mencapai bahagia

1) Beri pujian kepada isteri

Jangan lokek memberi pujian kepada isteri dengan mengatakan dia cantik dan kemas. Pujian ini penting untuk menaikkan semangat isteri tatkala semangatnya hilang dan luntur.

2) Dengar pendapat isteri

Suami isteri perlu sering bertukar-tukar pendapat tidak kira taraf pendidikan atau profesionalisme mereka. Isu semasa boleh dijadikan sebagai ‘ice-breaking’. Kemudian,berbincanglah mengenai hal rumah tangga dan masa depan. Suami boleh bertanyakan pandangan isteri mengenai masalah kerjanya.

Baca artikel ini selengkapnya…

Masih Belum Terlambat Sayang

Masih belum terlambat

Masih belum terlambat

Aku juga wanita. Seperti kalian. Aku juga pernah tersasar dari landasan suatu ketika dulu. Aku juga pernah dikecewakan, dipermainkan, dipersendakan, dan dicarik-carik hati ini oleh insan yang bernama lelaki. Aku pernah.

Aku yakin kamu juga pernah. Kamu yang bernama wanita. Kamu pernah memberi hati kamu dengan seikhlas hati, ditabur janji manis tinggi ke langit, dihambur kata-kata yang membuat kamu berada di awangan, kamu juga pernah tersenyum lebar kerana berasa diri disayangi, ditatang bagai minyak yang penuh, dan hidupmu dipenuhi dengan kebahagiaan.

Alangkah indahnya jika dia yang halal buatmu.

Kan sayang?

Baca artikel ini selengkapnya…

Kenapa Banyak Alasan Untuk Boikot McD?

24hours_Mcd_by_heroinekpk

Apabila McD mengeluarkan kenyataan tidak ada kaitan dengan Israel, malah menawarkan menu percuma untuk mengambil hati umat Islam di Malaysia, ketika itulah kita lihat ramainya orang-orang yang tidak bersetuju dengan kempen boikot muncul keluar berbondong-bondong.

Nah, sekarang kita nampak dengan jelas bukti nyata kenapa McD sampai hari ini masih rancak seperti biasa. Kata mereka yang anti-boikot ini:

- Google pun support Israel, boikotlah!
- FB pun sama, boikotlah!
- McD M’sia halal dimakan, kenapa nak haramkan pula, bodoh!
- McD kan dah keluarkan kenyataan tidak ada kaitan tu, percayalah sangat berita Aqsa Syarif tu. Mengarut dan tak ada bukti pun!
- Boikot macam ini takkan menolong apa-apa pun lah! Lebih baik derma dari boikot!
- Israel tak terjejas pun dengan boikot McD!

Baca artikel ini selengkapnya…