Don’t Take Things Too Seriously, Belajarlah Menjadi Lebih Matang!

matang

Matang | Keep calm and drink tea by Whimsical-Dreams

Nabi dibaling najis oleh musuh, tidak sedikit pun baginda (s.a.w) terasa hati.

Disalinnya baju berkali-kali dengan penuh kesabaran. Berulang-alik Nabi berjalan di tengah-tengah mereka. Nabi tak marah langsung.

Di zaman yang serba berteknologi tinggi sekarang ini ramai yang menjadikan laman sosial sebagai medan dakwah. Semakin hari semakin banyak fitnah dan tuduhan tanpa memahami mesej isi kandungan yang sebenar terlebih dahulu.

Tak sedikit yang terlalu sensitif dengan apa yang dikongsi oleh si pendakwah sehingga menimbulkan pergaduhan dan perpecahan. Barangkali sudah tidak boleh berfikiran terbuka lagi dengan mesej Islam dalam kehidupan seharian.

Masing-masing mahu berdebat melawan pendapat siapa lebih benar.

Baca artikel ini selengkapnya…

Doa Itu Jambatan Penghubung. Mendekatkan Yang Jauh

doa

Doa itu wireless. Coverage Dia masuk satu universe!

Doa mendekatkan yang jauh, doa mampu mengubah dunia dengan izinNya.

“Kau tak penat berdoa.”

“Tak. Memang aku tak akan pernah penat doa.”

Walaupun Allah tak makbulkan sekarang kita perlu yakin Allah akan makbulkannya kelak. Jika Allah tak makbulkan doa kita tu, ada hikmah.

Dan kita pernah cari hikmah tu?

Baca artikel ini selengkapnya…

Jangan Pernah Putus Asa Walau dikeji. Walau Perit Kerja Dakwah Ini

kerja dakwah

jangan putus asa dalam kerja dakwah

Ya. Daie’ juga manusia. Ada masa diuji. Ada masa lemah. Ada masa dikeji. Ada masa terikut nafsu.

Tapi, Allah kan ada. Untuk tunjukkan jalan.

Yang penting, jangan putus asa. Jangan tinggalkan Allah. Sandarkan semua pada Allah. Dan, ikhlas.

Penat dengan kerja dakwah?

Syurga tu kan tempat rehat yang terbaik. Biar penat sekarang, nanti kat syurga rehat puas-puas.

Penat dengan umpat keji manusia?

Baca artikel ini selengkapnya…

Sembunyikan aib orang, Allah sembunyikan aib kita.

aib

aib

Aib orang.

Memang seronok kalau kita tahu sesuatu yang memalukan orang lain, kan? Boleh jadi bahan cerita panas dengan kawan-kawan. Dan kalau-kalau terdesak, boleh dibuat bahan nak melawan semula orang tu bila bertengkar atau tak sefahaman di kemudian hari.

Jika dilihat budaya di Malaysia, orang ramai mungkin lebih kenal perkataan gossip daripada aib. Sebabnya gossip sudah ada tempat tersendiri dalam dunia media. Sudah diangkat jadi rancangan TV, ada blog tersendiri, disediakan kolum khas di surat khabar dan majalah.

Sedangkan aib?

Jarang-jarang telinga kita boleh dengar. Jangan kata budak-budak, orang dewasa pun tak mustahil ada yang tak tahu maksudnya. Melainkan kalau perkataan ni diguna pakai oleh cikgu-cikgu dekat sekolah.

By the way, aib ni apa sebenarnya?

Baca artikel ini selengkapnya…