Sembunyikan aib orang, Allah sembunyikan aib kita.

aib

aib

Aib orang.

Memang seronok kalau kita tahu sesuatu yang memalukan orang lain, kan? Boleh jadi bahan cerita panas dengan kawan-kawan. Dan kalau-kalau terdesak, boleh dibuat bahan nak melawan semula orang tu bila bertengkar atau tak sefahaman di kemudian hari.

Jika dilihat budaya di Malaysia, orang ramai mungkin lebih kenal perkataan gossip daripada aib. Sebabnya gossip sudah ada tempat tersendiri dalam dunia media. Sudah diangkat jadi rancangan TV, ada blog tersendiri, disediakan kolum khas di surat khabar dan majalah.

Sedangkan aib?

Jarang-jarang telinga kita boleh dengar. Jangan kata budak-budak, orang dewasa pun tak mustahil ada yang tak tahu maksudnya. Melainkan kalau perkataan ni diguna pakai oleh cikgu-cikgu dekat sekolah.

By the way, aib ni apa sebenarnya?

Baca artikel ini selengkapnya…

Berhijrah Kepada Menutup Aurat & Menjaga Hati Dengan Sempurna

menutup aurat

menutup aurat dan menjaga hati dengan sempurna

Aku yang dulu terlalu leka dengan dunia. Seiring dengan usiaku yang bergelar remaja. Semuanya aku nak cuba.

Ber’couple’.

Ya, aku tidak terkecuali. Aku tahu ianya salah. Tapi sebab pengaruh rakan, juga melayani perasaan serta nafsu, aku turut sama terjebak ke kancah percintaan yang sia-sia.

Ya Allah, jahilnya aku dulu.

Tapi sebenarnya perasaan ingin berubah, ingin meninggalkan perbuatan maksiat dah lama terbuku.

Cuma aku tak tahu bagaimana harus aku mulakan. Kerana aku lihat manusia sekelilingku juga melakukan hal yang sama. Tiada yang mampu membawa aku ke arah yang lebih baik.

Baca artikel ini selengkapnya…

Bagaimana Pengurusan Masa Terbaik Yang Diajarkan Dalam Islam?

 

Pengurusan masa

Pengurusan masa haruslah cemerlang | Time management by dinabelenko

Masa itu emas           

Ungkapan melayu dahulu kala sering mengaitkan masa dengan emas. Masa itu emas. Mungkin pada masa dahulu, emas ini tampak berharga dari segalanya.

Benarkah sampai begitu sekali?

Ada juga yang mengatakan masa ini lebih berharga daripada emas. Logiknya, emas yang hilang mungkin boleh dicari dan diganti semula akan tetapi, bagaimana pula dengan masa?

Sedetik yang berlalu belum tentu boleh diganti dan dicari semula. Itulah asbabnya masa ini terlalu berharga untuk dibuang dan dibazirkan begitu sahaja.

As-Syahid Hassan Al-Banna pula jelas mengaitkan masa dengan kehidupan, “Masa adalah sebuah kehidupan. Dan kehidupan itu adalah masa yang dia habiskan bermula pada saat kelahiran sehingga ke saat kematiannya”.

Baca artikel ini selengkapnya…